Hvorfor er det så vigtigt at kende til dine kunders markedstendenser?

Kunden er en af de vigtigste aspekter i enhver virksomhed, fordi det er dem, der er det sidste led i handlen – I kan gøre mange forskellige ting for at optimere virksomheden, men er der ingen kunder til at købe produkterne, er det jo i realiteten lige vidt.

Derfor er det vigtigt at kende til kunderne, og særligt den måde kunderne handler på, fordi det kan være med til at give jer en ide om, hvad I gør rigtigt, og hvad der evt. kunne være brug for at ændre.

 

Markedsanalyse af kunderne

Den bedste måde at lære jeres kunder at kende på, er ved at observere og analysere deres adfærd på markedet. Når de køber ind og handler, vil der være nogle tendenser – og særligt vil I kunne finde egenskaber, der går igen, ved de kunder der handler hos jer. Derudfra kan I bedre fastsætte jeres målgruppe, fordi I ved, hvilken type mennesker, der handler hos jer.

Udover det giver det jer også mulighed for at udvide målgruppen, fordi I kan finde ud af, hvilke mennesker der ikke handler hos jer – og så arbejde på initiativer for at ændre dette. Er I interesseret i at lære jeres kunder at kende, så læs mere om en markedsanalyse her.

 

Udvikling ud fra kendskab til kunden er mere effektivt

Ordet effektivitet er et, de fleste ejere af en virksomhed rigtig godt kan lide – det betyder mere arbejde på mindre tid, og det betyder penge! Når I skal udvikle nye ideer til virksomheden, kan det godt virke som en blind gyde, hvis I ikke har noget at gå efter – men kender I til kunderne og deres handelsadfærd, har I pludselig noget ret konkret at rette jer efter. Det gør det – i de fleste tilfælde – lidt lettere at være kreativ og udvikle virksomheden.