Lad ikke lændesmerter styre dig

Rygsmerter er en af de mest udbredte gener blandt os danskere, og blandt disse er lændesmerter, altså smerter i den nedre del af ryggen, også blandt de mere hyppige. Mange danskere vil på et tidspunkt i deres liv opleve lændesmerter, og selvom de fleste kommer over dem og det sjældent er farligt, kan der være mange gener forbundet med lændesmerter.

Disse gener kan være meget i vejen i din hverdag. Mange oplever en betydeligt ringere livskvalitet, også selvom der ikke er tale om decideret farlige lændesmerter. Derfor er det vigtigt at man kan forebygge og behandle lændesmerter, med henblik på at få livskvaliteten tilbage. Hvad lændesmerter skyldes og hvordan de forebygges og behandles, er nogle af de ting vi vil gennemgå i denne guide til lændesmerter.

Hvad er lændesmerter?

Et godt sted at starte når det kommer til lændesmerter, er ved at forstå hvad de egentlig er. Lændesmerter er helt simpelt en paraplybetegnelse for alle smerter i lænden, men der er nogle nuancer der også bør komme med oveni i denne definition.

For det første kan lændesmerter ”stråle” ud særligt i benene. Dette vil sige, at smerter der egentlig skyldes problemer i lænden, kan manifestere sig som smerter andre steder, herunder særligt i benene. Så har du stærke smerter i benene kan det være at disse egentlig kommer fra lænden.

En anden vigtig detalje, er forskellen på akutte og kroniske lændesmerter. Akutte lændesmerter varer ikke mere end 6 uger, mens kroniske er over 12 uger. Det er ikke altid til at sige hvilke smerter der vil vare hvor lang tid, men dette påpeger dog, at mange lændesmerter typisk går væk igen efter et stykke tid.

Forebyggelse

Som sagt kan selv små og ganske ufarlige lændesmerter føre til en betydeligt forringet livskvalitet. Dette understreger vigtigheden af at tage lændesmerter alvorligt, og gerne komme dem i forkøbet. Forebyggelse er da også fuldt ud muligt ved de fleste tilfælde af lændesmerter.

Mange lændesmerter kommer nemlig af ting som inaktivitet og dårlig sidde-vaner. Den bedste måde at forebygge lændesmerter er ved at holde dig i gang. Daglig motion er vigtigt for generelt velvære og dette gælder også din ryg. Sørg for at gå en god tur dagligt som et godt udgangspunkt.

At sidde ordentligt er også super vigtigt. Sid ret op, og sørg for at du har gode siddepladser både på arbejdspladsen og i hjemmet. Til sidst er det dog vigtigt at sige, at du aldrig helt kan gardere dig mod lændesmerter. Nogle kommer af skader efter uheld, mens andre bare kommer af generelt slid på ryggen.

Behandling

Er skaden sket kan det ofte være smart at gå i behandling. I nogle tilfælde ved akutte lændesmerter vil smerterne ret hurtigt gå i sig selv, men bliver de ved bør du søge behandling. Der er flere veje at gå, men de to mest udbredte er at gå til en kiropraktor eller en fysioterapeut. Mange har svært ved at skelne mellem disse to professioner, og der er da også en del overlap, men alligevel visse forskelle.

Begge arbejder med behandling, forebyggelse og hjælp til selvhjælp i forhold til bevægeapparatet. Forskellene er desuden svundet lidt ind over de seneste år hvor der har været meget gensidig påvirkning. En forskel er dog, at kiropraktoren typisk har et mere holistisk syn på kroppen end en fysioterapeut, hvilket vil sige at man ser mere på kroppen som helhed end dele.

Dette vil for eksempel sig, at når man undersøger lændesmerter kigger man på hele kroppen, ikke blot lænden. Dette kan være en fordel hvis du har smerter i benene som du mistænker skyldes lændesmerter. Ellers er de største forskelle typisk i forhold til støtten og henvisninger fra læger, hvor fysioterapeuter kræver en henvisning fra lægen for at få økonomisk støtte.