Sådan undgår du rygsmerter

Rygsmerter er et stort problem for mange danskere. Ifølge Statens Institut for Folkesundhed lider omkring hver fjerde af os af smerter i ryggen, og det er ofte en kronisk lidelse.Der er mange årsager til rygsmerter, men heldigvis er der også mange måder, hvorpå du kan undgå at få dem.

Her er nogle tips til, hvordan du kan undgå rygsmerter.

Hvordan er din kropsholdning?

Vær opmærksom på din kropsholdning. En god kropsholdning er vigtig for at undgå rygsmerter. Sørg for at holde dig oprejst, når du står og går, og sid pænt med ryggen lige, når du sidder.

Hvis du har et stillesiddende arbejde på et kontor, er det en rigtig god idé at få en stol, der kan hjælpe dig med at sidde oprejst. Det kan for eksempel være en håg capisco, som samtidig har et flot design.

Pas på ved løft

Undgå at bære for tungt, når du skal løfte noget. Det er bedre at gå flere gange, end at løfte for tungt på én gang. Hvis du skal løfte noget tungt, bør du få hjælp af andre, så du ikke bærer det hele selv.

Træning

Regelmæssig træning er vigtig for at styrke musklerne i ryggen. Det kan være alt fra at gå en tur til at lave styrketræning eller yoga. Find ud af, hvad der fungerer for dig, så du får en hverdag med træning.

Hold dig varm

Rygsmerter kan også være forårsaget af kolde muskler. Sørg derfor for at holde dig varm, når du opholder dig udenfor, og brug en varmepude eller tæppe, når du sidder stille.

Brug godt fodtøj

Gode sko med stødabsorberende såler er vigtige for at undgå rygsmerter. Sørg også for at have flade sko, når du går meget, og brug ikke høje sko, når du skal løfte noget tungt.