Århusiansk ginsmagning – 1.000 gratis serveringer

Njord

Du ejer et destilleri, der producerer gin. Dit produkt er populært og anerkendt vidt og bredt, og alt lover godt. Dit firmas succes afhænger dog fuldstændigt af, at folk kan være sammen, hygge sig og drikke drinks, at de kan mødes og feste.

Derfor rammer det forretningen, når en pandemi bryder ud, og al social adfærd ændres med et trylleslag. Heldigvis når pandemien på et tidspunkt sin ende, og hvordan re-brander du så dit gin-produkt bedst muligt?

Du skal selvfølgelig først og fremmest have en masse mennesker til at smage på dit produkt, så de kan genfinde glæden ved det. Men helt lavpraktisk, hvordan skal det så ske?

Gin-producenten Njord, som har til huse i Smilets By, Aarhus, har fundet sin måde at gøre det på, og det var gratis og uden forpligtelser blive en del af den.

Ved deres lokaler i Aarhus, hvor deres udsøgte gin produceres, inviterede Njord nemlig på prøvesmagning af en af deres populære gin. Helt konkret disker Njord op med 1.000 glas gin & tonic, som de første til mølle får lov at skylle ned.

Anledningen for Njord til at lave denne gimmick er selvfølgelig, at pandemien og dens restriktioner er så godt som historie. Njord har et par gange allerede afholdt tilsvarende events, og der har ved disse lejligheder endda også været live-musik til de heldige gæster.

Hvem er Njord?

Njord er et destilleri, som er det første af sin slags i mere end 100 år i Aarhus. Med ambitionen om at lave en ny gin, som verden ikke før havde smagt, kastede nogle unge iværksættere sig ud i dette gin-eventyr.

Siden har Njord vundet kæmpe popularitet. Især herhjemme, hvor danske gin-elskere selvfølgelig er vilde med et dansk produkt, der taler lige ind i deres hjerter. Derudover er rygtet om den danske gin-producent nået langt ud over kongerigets grænser. Således er Njord altså anerkendt som noget af den bedste gin, man overhovedet kan opstøve.

Njord bryster sig at trække direkte tråde til vikingetiden og mentaliteten, der herskede dengang. Formentlig dog ikke så meget, når det kommer til nedslagtningerne og plyndringerne af sagesløse samfund, der stod i vejen for vikingernes togter.

I stedet deler Njord den store eventyrlyst og nysgerrighed, som også bragte vikingerne vidt omkring. Her er det imidlertid ginnens verden, der udforskes, og uden at det er på bekostning af nogen konkurrenter, tilegner Njord sig al den viden, de overhovedet kan komme i nærheden af, når det kommer til at fremstille gin.

Hvorfor kun 1.000?

Når nu det tilsyneladende er en effektiv strategi at forføre 1.000 ginglade danskere med et gratis glas gin & tonic, er det selvfølgelig nærliggende at spørge, hvorfor man ikke opskalerre det og lader endnu flere potentielle stamkunder komme indenfor for at smage på lækkerierne.

Dertil oplyser Njord, at der var en naturlig begrænsning, idet deres smagsprøver skal serveres i deres egne glas fremfor plastickrus. Derudover er der formentlig en gevinst ved at gøre arrangementet eksklusivt, så det kun var de hurtigste 1.000 personer, der fik glæde af dette intime event.